Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

tisdag 27 september 2011

ABC tracer

En del barn har svårt för att lära sig att forma bokstäverna på rätt sätt. Här har vi nu en app som låter barnen göra efter. Om de spårar från fel håll visas en röd linje och om de gör rätt blir linjen grön. Suveränt att barnen kan träna utan en vuxens hjälp. I programmet kan man välja att träna versaler, gemena, siffor eller hela ord (engelska). Appen har, under fliken abc song, precis det som jag efterlyser hos en svensk app.
 Nämligen att man kan få höra bokstavsljuden istället för bokstävernas namn.
En bonus i appen är att man träna att smälla ballonger med bokstäverna på i alfabetisk ordning.
Appen som är en demo visar bara bokstäverna a-d. Annars kostar appen 15 kr vilket är väl använda pengar anser jag.

2 kommentarer:

  1. Jag kan rekommendera Rockens ABC (http://itunes.apple.com/se/app/rockensabc/id507883578?mt=8) från Happy Spider Productions. En enkel, men riktigt kul ABC app.

    SvaraRadera
  2. Wow, den såg häftig ut. Verkar tilltala lite tuffare elever.
    Den ska jag ladda ner och titta närmre på. Tack för tipset!
    Annelie

    SvaraRadera