Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

tisdag 2 oktober 2012

Juicy math

För yngre barn som behöver bildstöd för att räkna ut enkla additions och subtraktionsövningar finns det här en app. Uppgifterna är formulerade i bilder och man ska dra ett sifferkort till svarsrutan. Väljer man fel kort så får man det inte till att stanna där. Är det svårt ändå finns möjligheten att få räknehjälp när man nuddar varje frukt/bär i uppgiften. Detta fungerar även vid subtraktion då man tydligt ser att frukten/bären tas bort. Uppgifterna avancerar efterhand på så sätt att det blir mindre och mindre bildstöd i uppgifterna. Appen innehåller inte en massa finesser utan är stilren och enkel.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fantastisk sida du har gjort! Undrar om du har möjlighet att skriva med om appen även finns för android. Går givetvis att söka på det själv men jag tänker på dem som inte är så bekväma med plattorna ännu. Då vore det smidigt att veta från början. Mvh Helena

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för din positiva respons angående min blogg. Bloggen kräver redan nu en del jobb och tyvärr vill jag inte utöka jobbet med att även söka om appen finns som an. Det tror jag att var och en får göra. Denna sida heter dock iPad-appar i skolans värld ;-)

    SvaraRadera