Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

lördag 3 november 2012

Creatorverse

Creatorverse är en rätt avancerad app som kanske passar lite äldre elever, högstadiet och uppåt. Här är det fysikens lagar som råder och man kan själv ställa in tyngd, gravitation, friktion, magnetism, repellering, studsighet, luftmotstånd och en massa annat till det objekt som man ritat. Nu är jag inte högstadielärare men jag tror att man kan använda appen som utgångsläge för diskussioner både kring vad orden betyder och kring hur objekt beter sig. Jag tror också att man kan bygga simulationer som förklarar fysikaliska fenomen.
Det finns en del färdigbyggda modeller men du kan också skapa helt fritt och spara dina egna skapelser.
Det är inte helt lätt att lära sig hur det fungerar. Som lärare behöver du nog ha suttit ganska mycket med appen först men sedan behöver eleverna en grundlig genomgång av finesserna för de är inte helt självklara och de är dessutom på engelska. Kul när man väl förstår och kan klara av att hantera appen.
skaparnas hemsida kan man läsa mer om funktionerna och de har också skapat en youtubekanal med instruktionsfilmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar