Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina datortips kan du läsa om på www.anneliessenaste.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor och förskolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

onsdag 15 januari 2014

Skolstil 2

Skolstil 2 har samma funktioner som ettan t ex talsyntes som läser upp bokstavsljud ord och meningar. Här finns också rättstavningshjälp i form av ett rött streck under felstavade ord och en överstrykning. Härefter ett förslag på vilket ord det kan vara. Alla dokument ligger samlade under boksymbolen och finns för utskrift. Nytt är att man även kan skriva ut träningsblad för att forma bokstäver och siffror rätt. Det är också möjligt att ändra hastighet på talsyntesen samt att få talsyntesen att läsa upp markerad text, att ändra textfärg mellan olika sorters grå och svart, ändra textstorlek (liten, mellan, stor) samt att få hjälplinjer. 
Det kan tyckas som små förändringar men jag tror att de kan betyda en hel del för nybörjarskribenten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar